7 februari 2014

Wijkbezoek aan de Lingewijk

Op 6 februari waren Marjo Molengraaf en Charlotte Scholtens welkom bij het wijkoverleg in de Lingewijk. De medewerkers van de gemeente Gorinchem, Gorinchem Beweegt, Poort 6, MEE, ASVZ, politie en afdeling Veiligheid en handhaving hebben maandelijks een overleg om elkaar op de hoogte te houden over wat er in de wijk gebeurd.

Korte lijnen, zorgen delen, bezoekjes aan bewoners, gesprekken over uitvoering van beleid; samen zoeken ze naar de beste oplossingen en methoden om de leefbaarheid in de wijk te bevorderen. Hierbij is oog voor het algemeen belang maar ook voor individuele gevallen. Iedere partner brengt zijn eigen expertise en wijkgerelateerde zaken in. De signalen uit de wijk op het gebied van zorg, veiligheid, gezond leven, jongeren en ouderen, huurders en kopers worden zo opgepikt en waar het kan problemen opgelost.

Maar naast de positieve zaken over de sociale cohesie in de wijk zijn er ook algemene zorgen hoe de bezuinigingen en de transitie van heel wat verantwoordelijkheden naar de gemeente toe zullen uitpakken. Het beleid om ouderen zolang mogelijk thuis te laten wonen is een mooi streven, maar wat als het eigenlijk niet meer gaat? Wie is er verantwoordelijk of wie neemt de verantwoording? Mensen zijn verantwoordelijk voor steeds meer zorgtaken en de participatiemaatschappij verwacht heel veel van vrijwilligers. Maar in hoeverre kunnen zij de hoeveelheid aan taken behappen? Coördinatie en overzicht zijn dan heel erg nodig.

Marjo: ‘Het is goed om dit soort gesprekken te houden. In de raad beslissen we over heel veel zaken en werken we met rode draden. Je kunt goede plannen hebben, maar werkt het ook echt? Het is nuttig om te horen hoe dat in de praktijk uitpakt. En nu eens vanaf de andere kant naar zaken te kijken’.

Na het wijkoverleg waren we welkom in het gemeenschapshuis De Bogerd. Twee bevlogen heren vertelden over de mooie kanten van het initiatief maar ook over hun zorgen en de hordes die zij soms moeten nemen. Het gemeenschapshuis draait op vrijwilligers en de heren zouden dit ook niet anders willen. Maar het maakt de organisatie ook kwetsbaar. In de afgelopen twee jaar zijn er wisselingen geweest in beheerders. Deze vrijwilligerstaak van 40 uur in de week is niet zo maar in te vullen als de vrijwilliger weer een baan vindt. Graag zouden zij meer willen doen om hun waardering voor de vrijwilligers uit te spreken. Maar hier is te weinig budget voor. De bezetting en de inkomsten zijn nu redelijk in balans maar dit kost een hoop werk, overleg en inzet. Het gebouw is oud en ook dat kost geld en inspanningen om verbeteringen aan te brengen.

Jan Kant: ‘De participatiemaatschappij is niets anders dan omzien naar je buren, je naaste. Als iedereen dit zou doen, dan zag de wereld er een stuk mooier uit’. Het gemeenschapshuis geeft aan dit uitgangspunt invulling. Iedereen is welkom.