10 april 2015

Verantwoordingsdebat bestuurlijke oriëntatie AV

Sinds de bestuurskrachtmeting (in 2006?) is in de AV het besef ontstaan, dat er iets moest gebeuren om de kwetsbaarheid, die geconstateerd was bij een aantal gemeenten, aan te pakken.

Veel animo om met elkaar in zee te gaan, was er echter niet. Slechte onderlinge relaties, wantrouwen en naar binnen gerichtheid hebben ervoor gezorgd dat we er onderling niet uit zijn gekomen. Zo is de tandem met Hardinxveld voortijdig onklaar geraakt en kon later alleen overeenstemming worden bereikt over vage en ruime bewoordingen bij de Visie 2030. Ook toen al was duidelijk, dat zodra er concreter ingevuld ging worden, de verschillen ook scherper naar voren zouden komen. De druk om die verschillen op te lossen, werd nog niet sterk gevoeld.

Sinds het rapport van de commissie Schutte is er een merkwaardige toestand ontstaan: één aanbeveling wordt, naar het zich laat aanzien, uitgevoerd, nl. de vorming van een gemeente Vijfheerenlanden. De andere aanbeveling, waarbij Gorinchem, H’veld en Giessenlanden met elkaar zouden moeten gaan optrekken en Molenwaard nog bedenktijd zou krijgen, is door geen van allen echt omarmd. Maar nu de vorming van Vijfheerenlanden steeds reëler lijkt te worden, zullen ook de gemeenten in de Alblasserwaard iets moeten. In Hardinxveld hebben de huidige collegepartijen zichzelf alle ruimte ontnomen door de zelfstandigheid als verkiezingsbelofte boven aan te zetten. Die zelfstandigheid menen zij te vinden door zich achteraan aan te sluiten bij de Drechtsteden. Een beweging van de AV af dus, die wij erg betreuren.

Want wij hebben steeds in willen zetten op een open houding jegens de andere gemeenten: niet met de ruggen naar elkaar alleen het eigen belang willen dienen, maar zoeken naar wat goed is voor Gorinchem én de AV. In het verleden hebben wij gewaarschuwd voor het gevaar dat Gorinchem met lege handen achter zou kunnen blijven. En dat is zeker geen onrealistisch beeld. Te stellen dat wij gerust nog verder kunnen op eigen kracht, klopt misschien wel op de korte termijn , maar ook voor ons zal op de langere termijn zelfstandigheid niet vanzelfsprekend zijn: ook wij hebben de regio nodig.

Gelukkig is er door Hardinxveld nu ook een onderzoek gestart naar een inkooprelatie met Gorinchem en we hopen, dat dit wellicht de opstap kan zijn naar een sterke samenwerking. Hier kan ook Gorinchem voordeel hebben, doordat bijvoorbeeld de personele organisatie versterkt kan worden.

Spannend blijft in welke provincie de nieuw te vormen gemeente Vijfheerenlanden komt te liggen. Wat ons betreft is dat in Zuid Holland. Want de regio zou ernstig te lijden hebben bij een gang naar Utrecht: denk aan de veiligheids,- en arbeidsmarkt regio, die dan ophouden te bestaan. Ook de gemeenschappelijke regelingen die we hebben opgetuigd, komen dan wel in erg zwaar weer.

Dat brengt ons ertoe het college aan te moedigen zich in te spannen om dit bij de provincie actief onder de aandacht te brengen.

Verder zijn wij van mening dat nu een uiterste inspanning verricht moet worden om er met Hardinxveld-Giessendam, Giessenlanden en Molenwaard uit te komen. We hebben eigenlijk maar weinig tijd meer, als het besluit van Hardinxveld op 2 juli van dit jaar zal vallen. De beweging vanuit Hardinxveld om de inkooprelatie serieus te onderzoeken en als alternatief te zien, moet als kans aangegrepen worden om de regio AV bijeen te houden. Na de terughoudende opstelling van Gorinchem om niet als arrogant en hebberig gezien te willen worden, is nu het moment om duidelijk onze verantwoording te nemen en met volle inzet, tact en creativiteit samen met de 3 andere Alblasserwaard-gemeenten ons sterk te maken voor praktische oplossingen binnen de AV, en dus niet erbuiten. Dit is ook geen opgave voor de Drechtsteden, maar voor ons. Naar de mening van de ChristenUnie-SGP moeten we bereid zijn bestuurlijke verantwoording te nemen en emoties te overstijgen. Zo samen optrekken zal uiteindelijk de regio versterken. Wij zullen onze partij-politieke lijnen in de AV daarvoor inzetten en we vragen andere fracties dit ook te doen.