10 maart 2014

Op de koffie in de Gildenwijk, deel 2

Op deze zonovergoten middag schuif ik om half 2 aan in de Brede School Gildenplein voor het wijkoverleg Gildenwijk en Stalkaarsen. Ook hier een grote opkomst van de partners in de wijk: Gorinchem Beweegt, MEE, The Mall, Poort 6, ASWZ en de politie zijn vertegenwoordigd en bespreken o.l.v wijkcoördinator Plonia Boer een heleboel zaken die spelen.

Ook hier wordt duidelijk dat er e.e.a is verdwenen door de bezuinigingen, maar ook dat er veel nieuwe initiatieven ontstaan, vaak vanuit bewoners. Ook pakken vrijwilligers zaken op. Zo is er een week voor Kerst op verzoek van bewoners van de Intervan flats een kerstborrel georganiseerd, die goed bezocht en gewaardeerd werd. Volgens jaar weer, als het aan Gorinchem Beweegt ligt.

Het Open Huis van de B.S Gildenplein gaat opnieuw van start op 2 juli, is de bedoeling. Vorig jaar vooral bedoeld om buurtbewoners kennis te laten maken met het gebouw en de gebruikers, nu ook met de opzet bewoners een rol te laten spelen: ze zullen worden uitgedaagd om hun ideeën en initiatieven te laten horen.

Vanuit wijkbeheer leeft de vraag welke behoeften er leven in de wijk, een ouderenactiviteit in de brede school wordt gemist en er is veel vraag naar vrijwilligers, die bij mensen individueel willen bijspringen. Duidelijk wordt, dat Gorinchem Beweegt er niet alleen voor kinderen en jongeren is, maar wel degelijk ook voor ouderen.

Zorgen zijn er vanuit MEE over de dagbesteding, waar al fors op gekort is, wat niet allemaal met vrijwilligers op te vangen is. Zorgen ook over gevallen van ouderenmishandeling, die toe te nemen en vaak financiële motieven lijken hebben. Poort 6 wil een project starten waar studenten voor gereduceerde huur kunnen wonen, maar dan wel een aantal uren vrijwilligerswerk doen.
Genoeg actie in deze wijk, die wel langzaam maar zeker verandert: naast mensen die er al tientallen jaren wonen, komt er instroom van gezinnen die vooral door de lage huren aangetrokken worden. Dat levert soms wat spanning op en juist in het wijkoverleg wordt besproken hoe hier goed mee omgegaan kan worden en wat mensen zelf kunnen doen.

Na het overleg ga ik met Leenard Kanselaar, jongerenwerker bij The Mall, de wijk in. Ik loop met hem mee, langs alle hangplekken, plekken waar overlast of vernielingen gemeld zijn en hot spots die Poort 6 of de politie heeft gemeld. Zo wordt door meerdere partijen een oogje in het zeil gehouden en meldt men elkaar de opvallende zaken. Leenard spreekt onderweg jongeren aan, vraagt hoe het gaat en of ze naar het toernooi komen op het Cruijff-court bij de Sportlaan. Hij legt contact met jongeren die hem nog niet kennen en wordt aangesproken door anderen, die hem duidelijk al wel kennen.

Leuk en leerzaam om zo een uurtje met hem mee te lopen. Voor 2014 is The Mall de enige aanbieder van (ambulant) jongerenwerk voor Gorinchem, nu Staerk gestopt is. Spannend wordt, wat er daarna gebeurd: er zal door de gemeente nog een aanbieder gezocht worden, maar wat ons betreft heeft The Mall zich ontpopt als een zeer goede en betrouwbare partner in de wijken.