3 maart 2014

Op de koffie in de Gildenwijk, deel 1

Maandag 3 maart hebben we ons rondje Gorinchem bijna afgerond: het wijkoverleg is verzet naar 10 maart, maar onze ontmoetingen met dhr. Kramer van de winkeliersvereniging Piazza en aansluitend het gesprek op ’t Gilde gingen vanzelfsprekend gewoon door.

De laatste jaren is in het Piazza veel veranderd: het winkelcentrum is prachtig opgeknapt met als extra aanwinst een functioneel parkeerdak, maar er zijn ook zaken die minder blij stemmen het vertrouwde postkantoor, m.n belangrijk voor veel ouderen, is verdwenen en voor de ING moet men naar het stadhuis.
Het parkeren blijft een probleem vooral in de piekmomenten. Overleg daarover met Rivas en de gemeente is er regelmatig, er zijn ook andere interessante opties ( een zgn blauwe zone of een extra ontsluiting naar de Banneweg) maar dat is niet zomaar geregeld. Het Piazza regelt dus zelf op hoogtijdagen, als er bijvoorbeeld evenementen zijn, parkeerwachters om alles in goede banen te leiden.

Een grote wens van dhr. Kramer is om veel meer Gorinchem breed te denken over het winkelbeleid, de koopzondagen en de leegstand. Volgens hem heeft Gorinchem veel potentie als winkelstad, maar moet daarvoor gezamenlijk meer visie komen. Een idee is misschien in plaats van of naast een binnenstadsmanager een regisseur op dit gebied?

Al pratend wisselen we ideeën uit en wordt ons ook duidelijk hoe actief en betrokken de vereniging is. Een zorg die dhr. Kramer bijvoorbeeld uit is, dat veel jongeren in de middelbare schoolleeftijd zonder ontbijt van huis gaan en dan in de supermarkt d.m.v energie drankjes de dag doorkomt.
Ook is er blijvend aandacht voor de veiligheid en criminaliteit. Veel inzet is er op preventie van zakkenrollerij en winkeldiefstal. De contacten met de brandweer en politie zijn erg goed en intensief.

Een uur is zo om, dus snel verder naar ’t Gilde, onderdeel van cs De Hoven: Vakcollege Techniek en VMBO Techniek. Als je daar nog nooit binnen bent geweest, word je verrast door de grootte en invulling van de school: prachtige praktijklokalen waar op gebied van techniek zo’n beetje alles onderwezen kan worden. En dat is niet voor niet: ’t Gilde is 1 van de 8 scholen in Nederland die puur op techniek is gericht.

Bouw, electro, ICT, installatie en metaaltechniek, maar ook voertuigentechniek: hier wordt een stevige basis gelegd om direct te gaan werken na de opleiding of door te stromen naar het MBO. Met 615 leerlingen is het ook een behoorlijke school en waar andere scholen kampen met teruggang, groeit ’t Gilde.

Twee belangrijke sectoren hebben onze aandacht: alles wat met maritieme techniek te maken heeft en vanuit de school wordt aangegeven dat de installatietechniek ook een belangrijke tak is: ruim 70 bedrijven en bedrijfjes in en rond Gorcum hebben vakkundig geschoold personeel op dit gebied nodig.
De band met het bedrijfsleven is dan ook goed: veel wordt door bedrijven gesponsord. Een grote wens is de vorming van een vakcollege: nu gaan leerlingen na 4 jaar naar het MBO, waar in het eerste jaar veel herhaling en theorie zit. Daardoor haken velen af, terwijl ze dat niet zouden doen als ze binnen ’t Gilde een stuk van het MBO zouden kunnen. Bijkomend voordeel zou zijn dat ze een jaar korter over hun studie kunnen doen.

De moeite waard om eens bij de volgende wethouder onderwijs neer te leggen.

De zeer gemotiveerde directeur, dhr. van Breugel, leidt ons de hele school rond, waar we net zo gemotiveerde leerkrachten grote groepen aan zien sturen. Opvallend is, dat alle leerlingen bezig zijn, weten welke taak ze moeten doen en leren plannen en overleggen.

Als uitsmijter wordt ons de meidenkantine getoond: langzaam maar zeker gaan ook meisjes kiezen voor techniek: op ’t Gilde!