15 december 2014

Kleur bekennen, Column Hans Freije

Kleur bekennen

Het is de avond van Sinterklaas wanneer ik dit stukje schrijf. Thuis hebben we geen Zwarte Piet gezien, maar onwillekeurig denk ik aan de discussie over hem. Zijn gelaatskleur is in de media heftig bediscussieerd. Het ‘zwarte’ van Piet moest opgaan in de kleuren van roet, groen, blauw etc. Menig plaatselijk comité van ontvangst van de heilig man gaf aan het bij het oude te houden. Zo werd kleur bekend. Een ander moment dat ik meemaakte. Op bezoek bij de ledenvergadering van de SGP in Gorinchem. Een goede avond, veel uitwisseling van meningen. Aan het eind werd ik verrast met een fel gekleurde das. Hier is het de SGP die kleur bekent, en ik hoef voor Koningsdag niet tevergeefs naar de goede kleur stropdas te zoeken.

Ook in de politiek moet voortdurend kleur worden bekend; van afzien van betaald parkeren op zondag, tot het niet onmogelijk maken dat een zeer klein gedeelte van de schepen die dagelijks langs Gorinchem varen eventueel kan overnachten in de Woelse Waard. Of in deze weken van onzekerheid over de veranderingen in de zorg: hoe ziet mijn zorg eruit in 2015? De gemeente heeft vanaf januari 2015 er een flink aantal extra taken bij. Het betreft dan de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Jeugdhulp en de Participatiewet. Inderdaad veel veranderingen zijn op komst, maar lang niet alle zijn begin januari 2015 of sowieso in 2015 aan de orde.

Van de WMO is het toekennen van Huishoudelijke Hulp sinds 2007 een gemeentelijke taak. En juist daarin gaat wel veel veranderen. Dit omat het rijk tot 40 % bezuiniging heeft afgekondigd. Aan gemeenten wordt de vrijheid geboden dit vervolgens in te vullen. Sommige gemeenten hebben zelfs besloten tot een zeer beperkt meer financieren ervan. Wij in de regio van Alblasserwaard-Vijfheerenlanden hebben gekozen voor een ‘zachte landing’. Dat houdt in dat in principe iedereen huishoudelijke hulp kan houden, maar dat wel wel wordt gekeken of dit minder kan, aangezien in het ene huis er veel minder oppervlak is dat behoeft schoon te worden gehouden dan in het andere. Ook dat is kleur bekennen.

De bestaande mogelijkheden opnieuw en eerlijker verdelen. In andere regio’s heeft men deze methode al met tevredenheid toegepast. Dat al die bezuinigingen ook minder werkgelegenheid geven is heel spijtig; in Gorinchem hebben we maatregelen genomen waardoor er toch 36 mensen extra aan het werk kunnen worden gehouden. Een minder grote teruggang in werkgelegenheid en.. inwoners die ook gebruik maken van mantelzorgers hiermee helpen ontlasten. Zo zijn die 36 extra plaatsen bedoeld. Ook dat is kleur bekennen. Duidelijk moet steeds zijn dat de gemeente het loket is voor alle vragen op dit gebied.

Kleur bekennen is ook wat Jannie Dijksman vorige week deed door voor haar wonen en werken op het opvangadres van Zilt zich te laten nomineren voor ‘vrijwilliger van het jaar 2014’. Ze gaf daarmee aan dat de aandacht voor mensen in de knel niet alleen voor professionals is. Zij en de overige genomineerden gaven vorige week tijdens een feestelijke avond aan dat vrijwillige inzet in deze tijd heel hard nodig is en er toe doet. En dan is niet belangrijk of je dé vrijwilliger van het jaar wordt zoals Jannie, maar belangrijk is de zo verdiende aandacht voor al het vrijwilligerswerk in Gorinchem.

En verder: kleur bekennen is ook eerlijk het verhaal durven te vertellen. Het verhaal dat in december ook met licht en duisternis te maken heeft. Dat is in deze dagen goed thuis te brengen. En aan te geven met kenmerken van dat licht: ‘innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld’ zoals in de brief van de Kolossenzen staat vermeld. Kleur bekennen is gewoon een kwestie van doen.