6 april 2015

Debat stadspodium

De afgelopen tijd zijn er allerlei brieven en stukken tot ons gekomen met ideeën en plannen voor het theater/stadspodium en gebouw aan de Haarstraat.

Hoewel wij waardering hebben voor deze input, kunnen we niet doen alsof we van nul beginnen. Er zijn nl. al heel wat kaders vastgesteld door de raad als het gaat om het stadspodium en die onderschrijven mijn fractie en deze coalitie nog steeds. In 3 beleidsstukken, te weten de Rode draden, Cultuurvisie en Toekomstbeeld cultuur heeft deze raad ja gezegd tegen een Stadspodium, moedigt zij marktwerking aan, stelt grenzen aan de bekostiging met gemeenschapsgeld die te verantwoorden zijn in een tijd dat ook zorg budgetten gekort worden, en geeft ruimte aan de invulling ervan, zodat subsidie niet verdwijnt in een gebouw maar daadwerkelijk wordt omgezet in cultureel toegevoegde waarde voor de Stad. En dit alles wordt nog eens bevestigd in het Coalitieakkoord.

Vanuit Coalitieakkoord: de bestaande cultuurvisie wordt in het coalitieakkoord onderschreven , evenals de financiële uitgangspunten die voortkomen uit die visie en de Ahad 3 operatie. Tegelijk is helder, dat we willen inzetten op het stadspodium met een grotere zaal.

Cultuurvisie Gorinchem Verbindt
Was een opdracht om richting te geven aan een nieuw gemeentelijk cultuurbeleid dat de regiofunctie versterkt, tegelijk duurzaam, kostenbesparend is, gevarieerd cultuuraanbod dat economische impuls aan de stad geeft. Zoeken naar zelf organiserend vermogen, stimuleren van zelfbeheer. Loslaten om ruimte te bieden voor lokale initiatieven. Inzet op cultureel ondernemerschap. Kunst en cultuur meer gedragen en zichtbaar in de stad.

Rode draden

• Niet instituties subsidiëren, maar meer kijken maar maatschappelijke outcome
  • Zelforganiserend vermogen van mensen, zelfbeheer en eigen verantwoordelijkheid
  • Kijken naar draagkracht en kwetsbaarheid

Belangrijk uitgangspunt blijft wat ons betreft, dat we moeten focussen: versnippering en meer van hetzelfde voorkomen.

Vragen die daarbij gesteld zouden moeten worden:

• als we spreken over de regio, welke regio doelen we dan op?
  • Wie zijn onze concurrenten in die regio en hoe positioneren wij Gorinchem dan?
  • Hoe kunnen we een veel breder draagvlak realiseren binnen maar ook buiten Gorinchem
  • Welke ontwikkelingen zijn er in theaterland: gaat het naar steeds groter of juist niet?
  • Hoe kunnen we het lokale, maatschappelijke versterken?

We zullen moeten toetsen aan de realiteit en niet aan luchtkastelen.

Overheid die een stap terug doet, biedt ook ruimte voor creativiteit en betrokkenheid van andere partijen. Zolang de gemeente gemeenschapsgeld inzet, zijn we verplichtscherp te kijken naar het bereik van de subsidie: optimaal rendement en brede doelgroep. Dat betekent dus dat het stadspodium laagdrempelig met meerwaarde voor de stad moet zijn en het pand veel meer in gebruik voor en door de stad. Daarbij moet er steeds gestreefd worden naar kostendekkendheid. Met meerdere partijen de huur opbrengen kan daaraan dienstbaar zijn.

En ja: dan heeft de boekhouder een hele belangrijke taak: het mag niet meer gebeuren dat om de paar jaar er grote bedragen bijgepast moeten worden. Alle plannen zullen daarom van een heldere financiële onderbouwing voorzien moeten zijn, die garantie geeft voor de kostendekkendheid. Mooie woorden en prachtige vergezichten zijn niet genoeg. We moeten er naar toe, dat ook voor de langere termijn , in goede en minder goede economische tijden het stadspodium kan draaien, omdat de basis solide is

Want wat ons betreft zijn er nog wel een aantal andere en dringender prioriteiten in deze stad, die we als coalitie benoemd en onderschreven hebben. Met alle uitdagingen op gebied van zorg, de schuldenpositie van de stad en infra bijvoorbeeld, vinden wij dat uitgaven op het gebied van cultuur begrensd moeten worden door de al vastgestelde kaders.

Kortom: wij willen openstaan voor plannen betreffende het stadspodium onder de voorwaarde dat deze een zo breed mogelijk rendement voor de stad bieden, binnen de financiële bandbreedte zoals afgesproken in het coalitieakkoord.