7 maart 2016

Bestemmingsplan Hoog Dalem, herziening Winkeleiland

Het oorspronkelijke plan voor een winkelcentrum op Gorinchem Oost had een oppervlakte van 11.000m2, het aangepaste plan heeft 6.400m2 detailhandel. Dat is bijna halvering van het winkelcentrum.

4.000m2 van de 6.400m2 van het toekomstige winkelcentrum is bedoeld voor 2 supermarkten, dus blijft er maar 1/3 van de totale oppervlakte over. De ruimte die over is geeft ruimte aan bijvoorbeeld een kapsalon, bakker, drogist en slager. Dan zijn de vierkante meters al op.

Op basis van een actueel onderzoek uit 2015 is er in Oost behoefte aan een kleine 11.000m2 detailhandel.
Het nieuwe winkelcentrum (6.400m2) + winkelcentrum Nieuw Dalem (3.000m2) bieden ongeveer 2.000m2 minder aan detailhandel t.o.v. dit actuele onderzoek.

Het inwoner aantal in Gorinchem Oost neemt toe. In 2020 heeft Gorinchem Oost circa 14.000 inwoners, evenveel als Gorinchem West(met +/- 14.000m2 winkeloppervlak) . Hiermee neemt de behoefte aan voorzieningen in Oost ook toe.

ChristenUnie-SGP verwacht dat de markt op termijn vraagt om uitbreiding van het winkelcentrum. Van het Piazza centrum en Winkelcentrum Nieuw Dalem moeten we leren dat uitbreiding niet onmogelijk gemaakt moet worden. Daarom heeft onze fractie actief andere fracties benaderd en een breed gedragen MOTIE ingediend.

Onze motie geeft het college opdracht met ontwerper en ontwikkelaar te komen tot een, in de toekomst uitbreid-baar, winkelcentrum. Met de uitbreiding dient de eenheid van winkelcentrum behouden te blijven en voldoende parkeergelegenheid te blijven bieden. De ChristenUnie-SGP motie is op 3 maart 2016 aangenomen met 23 van de 25 stemmen.

Regeren is vooruit zien. Met het juiste accent vandaag, kunnen mogelijke beperkingen in de toekomst worden vermeden.

MOTIE Winkelcentrum Hoog Dalem.pdf