Verslag raadsexcursie Leiden

20 sep 2016

Zoals elk jaar in september is de bijna voltallige raad met collegeleden en een aantal ambtenaren op excursie geweest. Een tweetal raadsleden organiseren dit bij toerbeurt.

Dit jaar werd gekozen voor Leiden, waar we kennis hebben gemaakt met het fenomeen Stadslab. Volgens hun folder met activiteiten en projecten is het ' een netwerk van gewone Leidenaren, die invulling geven aan hun liefde voor hun stad door Leiden steeds creatiever en leuker te maken. Gemotiveerde vrijwilligers, die projecten bedenken, begeleiden of uitvoeren: iedereen is welkom om actief deel te nemen!'

Leidenaren met een idee voor de stad kunnen dat indienen bij het Stadslab ( bestuur van vrijwilligers) , mee helpen met projecten of sponsor worden. Om een idee te geven van hun activiteiten:

• het Singelpark, een stadspark van alle stukje groen langs de singel die Leiden omringt (bijna 7 km lang!)
  • gedichten op gevels
  • een stadskweektuin
  • allerlei kleine en grotere initiatieven op cultureel vlak

Bijvoorbeeld De Buurt: op een plek die door veel inwoners als ergernis werd gezien (rommelige lege plek die na de sloop van een pand was ontstaan) werd een tijdelijk initiatief opgezet. De ruimte werd afgezet met lege containers en verschillende invulling gegeven. Een strandje, sportveld met tribune (waar zowel de EK voetbal als de Olympische Spelen konden worden bekeken) een Italiaans restaurantje, een atelier, waar een kunstenaar aan het werk is, een bioscoop enz.

Het idee is om meer betrokkenheid van Leidenaren voor Leidenaren en hun stad te genereren en mogelijk te maken met elkaar. Zo wordt de stad levendiger en mooier, worden mensen met elkaar verbonden. Voor ons in Gorinchem goed om daar kennis mee te maken op deze manier.