Bezoek nieuwe school Stalkaarsen

17 sep 2016

De nieuwe brede school in Stalkaarsen lijkt te kampen met opstartproblemen als het gaat om de verkeersafhandeling op de spitsmomenten (’s ochtends en ’s middags).

Naar aanleiding van geluiden die we ontvingen hierover, zijn wij (wethouder Hans Freije en fractievoorzitter Marjo Molengraaf) samen met André van der Dussen (ambtenaar verkeer en mobiliteit) gaan kijken bij zo’n spitsmoment: maandagmiddag kwart voor 3 stonden we klaar bij de school. Dat gaf een mooie gelegenheid om eens met ouders te praten. Zij gaven een divers, maar wel genuanceerd beeld: sommigen waren best tevreden (je bent zelf verantwoordelijk voor je kind en moet het dicht bij je houden), anderen waren kritischer, maar deden verschillende suggestie voor verbetering. Die hebben we gelijk meegenomen, nadat alle drukte voorbij was, in een gesprek met de 2 schooldirecteuren. Duidelijk is, dat er nog maatregelen mogelijk zijn in de fysieke sfeer: er komt nog een voetgangers/fietsbruggetje, maar het wachten is op toestemming van het waterschap. Verder kunnen er met kleuren alternatieve routes worden gemaakt (achterlangs als je naar de Haarwijk moet bijvoorbeeld) en ook komen er nog hekken en sluisjes bij de oversteekplaats.

Maar er moet ook veel geinvesteerd worden in gedrag en gewenning: ouders gaven zelf ook aan dat het ‘gewoon even wennen is’. Maar er komen dus nog een aantal maatregelen, waarvan de verwachting is, dat ze zullen bijdragen aan meer duidelijkheid en overzicht en dus veiligheid: daar draait het tenslotte om.